BodyTalk Access Training
voor docenten
Het mentale en fysieke welzijn van leerkrachten is cruciaal voor een succesvolle schooldag. Zij brengen kinderen en jongeren immers niet alleen kennis bij, maar bevorderen ook hun sociale en emotionele intelligentie.
​
Sinds de coronapandemie zijn de eisen aan docenten blijvend gestegen. De prestaties van veel kinderen en adolescenten zijn achteruitgegaan, en in sommige gevallen belemmeren psychologische problemen de concentratie en ontvankelijkheid: bijna elk derde kind in Duitsland vertoont tekenen van psychologische stress. Dit is een van de resultaten van de COPSY-studie van de afdeling kinder- en jeugdpsychiatrie van het academisch ziekenhuis van Hamburg.
De BodyTalk Access Training kan leraren helpen hun eigen veerkracht te versterken en zo te zorgen voor een optimale leeromgeving.
Maar de technieken van de BodyTalk Access Training kunnen ook samen met de leerlingen worden uitgevoerd, in de klas, tijdens het sporten of in de pauze. De oefeningen zijn leuk en herstellen het innerlijk evenwicht bij kinderen en jongeren.
BodyTalk vast onderdeel
van bijscholing
In opdracht van het ministerie van Onderwijs en Jeugd in Luxemburg (Ministère de l’Éducation nationale, de l’Enfance et de la Jeunesse) geef ik met succes BodyTalk Access Trainingen aan docenten. De training wordt aangeboden in het kader van het IFEN (Institut de Formation de l'Éducation Nationale).
Breng BodyTalk naar jouw school !
Wil je BodyTalk gebruiken om meer evenwicht te brengen in het dagelijks leven op je school? Boek dan een BodyTalk Access Training bij mij.
Ik kom naar je school en leer jou en je collega’s de technieken die je persoonlijk en in je werk met kinderen en jongeren zullen ondersteunen. Je kunt de technieken ook op een speelse manier in je lessen integreren – zo profiteren ook je leerlingen van het positieve effect van BodyTalk.
Als je geïnteresseerd bent, kan ik de training ook ontwerpen voor de behoeften van leerlingen of ouders. De mogelijkheden van de
BodyTalks Access training zijn divers.
Deze ervaringen hebben docenten
Anniek Lemmer, leerkracht in het basisonderwijs in Luxemburg, nam deel aan de BodyTalk Access Training. Wat zij daar zelf heeft geleerd maakt nu deel uit van haar onderwijsconcept en heeft een positieve invloed op de leerlingen:
‘In het begin leidde ons collectief “tappen” tot lachen, maar nu maakt het deel uit van ons dagelijks schoolleven. Sommige leerlingen doen bij zichzelf de Cortex-techniek als ze zich gestrest of moe voelen. Zelf doe ik tussendoor de Cortex-techniek om een ontspannen hoofd te krijgen.’
Mara Grehten is ook lerares in Luxemburg en heeft BodyTalk in haar lessen geïntegreerd:
‘Ik gebruik BodyTalk in een klas met veel leer-, sociale en sociaal-emotionele problemen. Tot mijn verbazing deden alle scholieren de eerste keer meteen mee. Na de Cortex-oefening was er onmiddellijk een rustigere en aangenamere sfeer, die ook door de leerlingen werd opgemerkt. De volgende dag herhaalde ik de Cortex-techniek; op de derde dag vroegen een paar leerlingen zelf om de oefening en vertelden ze me dat ze zich beter konden concentreren. Verschillende scholieren hebben de Cortex-techniek zelfs aan hun ouders uitgelegd. Daar was ik erg blij mee.’